Cyrill Lachauer, Cockaigne - I am not sea, I am not land, 2020, (Filmstill: Justin), © the artist, Courtesy Sammlung Goetz, Medienkunst, München

Cyrill Lachauer. I am not sea, I am not land – Sammlung Goetz in Haus der Kunst

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Exhibition overview

Cyrill Lachauer (b. 1979 in Rosenheim, lives and works in Berlin and Los Angeles) develops his extensive projects on long journeys, and delves deeply into the local cultures of the places he visits. For the exhibition by the Sammlung Goetz in the former air-raid shelter of Haus der Kunst, Lachauer has created a new multi-part installation, which includes films, videos, photographs and texts, as a dystopian development to the utopian spaces depicted in his last film “Dodging Raindrops – A Separate Reality.” The artist deals with the idea of land in various forms. Land can signify home and provide roots, or refer to a nourishing piece of earth. It can also, however, lead to inclusion or exclusion when it represents the idea of nationhood. Land can be owned or lived with. It can be taken away, destroyed, and made inaccessible to others. 

So begegnen wir in „I am not sea, I am not land“ einem US-Amerikaner, der nach Berlin geflohen ist, um einer langjährigen Gefängnisstrafe zu entgehen, drei Diamantensuchern in Südafrika, einem queeren Parkarbeiter im Yosemite National Park oder dämonischen Ritualen der Raunächte in der Alpenregion. Lachauer bleibt dabei nicht der distanzierte Beobachter hinter der Kamera, sondern stellt, indem er gesellschaftspolitische Themen zu Geschlecht, Identität, sozialer Klasse und Nation aufgreift, auch seine eigene Position in Frage. 

Er bezieht sich auf das 1567 entstandene Gemälde „The land of Cockaigne“ von Peter Brueghel dem Älteren. Darin entwirft der Maler ein Schlaraffenland (engl. Cockaigne) als utopisch-ironischen Gegenentwurf zur alltäglichen Härte des bäuerlichen Lebens.

Kuratiert von Cornelia Gockel und Susanne Touw